Ułatwienia dostępu

Dla Beneficjenta

Wytyczne Wspólnej Polityki Rolnej obowiązujące na lata 2023-2027

Zanim złożysz wniosek

Poradnik Wnioskodawcy

Wszystkich potencjalnych wnioskodawców obowiązuje posiadanie numeru ewidencji producenta (EP) na dzień złożenia wniosku.  

Jest to unikalny 9-cyfrowy numer, który jest niezbędny do korzystania z funduszy unijnych w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej (PS WPR) na lata 2023-2027, nadawany przez  Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR).

Należy złożyć wniosek o wpis do ewidencji producentów do biura powiatowego ARiMR właściwego terytorialnie ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę wnioskodawcy.

Osobiście w oddziale ARIMR lub online poprzez platformę e-PUAP używając swojego profilu zaufanego.

Wzór wniosku i instrukcję wypełniania

Najczęściej zadawane pytania

Wnioski o przyznanie pomocy, wnioski o płatność będą składane wyłącznie w formie elektronicznej. Również wymiana korespondencji i składanie niezbędnych dokumentów dot. naborów, w tym zawieranie umów będzie wyłącznie za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji.

Uzyskanie dostępu do aplikacji (utworzenie nowego konta) odbywa się za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE) i dostępne jest z poziomu strony internetowej ARiMR pod adresem:

Aby założyć konto i mieć dostęp do aplikacji, zostaniesz poproszony/a o podanie danych weryfikacyjnych, którymi są:

  1. Numer producenta (login) – jest to 9-cio cyfrowy numer identyfikacyjny producenta nadany przez ARiMR.
  2. 8 ostatnich cyfr rachunku bankowego – chodzi o 8 ostatnich cyfr konta bankowego podanego we wniosku o wpis do ewidencji producentów.
  3. Wypłacona kwota – kwota ostatniego przelewu otrzymanego z ARiMR zrealizowanego w danym roku, w przypadku osób, które mają już założone konto. W przypadku braku otrzymania przelewu z ARiMR w danym roku, lub osób, które po raz pierwszy będą chciały utworzyć konto, należy wprowadzić wartość 0,00.
Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 określa zasady, na podstawie których wnioskodawcy mogą ubiegać się o dofinansowanie swoich projektów. Wszelkie koszty poniesione w ramach projektu muszą spełniać określone kryteria kwalifikowalności i racjonalności.
Ogólne zasady kwalifikowalności kosztów:

W zakresie inwestycji realizowanych w ramach art. 73 i art. 77 rozporządzenia 2021/2115 finansowanych w formie dotacji do kosztów kwalifikowalnych zalicza się w szczególności koszty:

  1. Transportu do miejsca realizacji operacji materiałów służących realizacji operacji oraz maszyn i urządzeń objętych operacją, a także koszty montażu;
  2. Rozbiórki i utylizacji materiałów szkodliwych pochodzących z rozbiórki pod warunkiem, że rozbiórka jest niezbędna w celu realizacji operacji.
  3. Koszty są kwalifikowalne od momentu złożenia wniosku do LGD
  4. Termin poniesienia kosztów mija wraz z terminem zakończenia operacji (każdorazowo określany w umowie o przyznanie pomocy, ale nie dłużej niż 2 lata od jej zawarcia i nie dłużej niż do 30.06.2029)
  5. Kwalifikowalne są także koszty „przygotowawcze”, tzw. Koszty ogólne do 10% pozostałych kosztów kwalifikowalnych, które można ponosić przed złożeniem wniosku do LGD, ale nie wcześniej niż 01.01.2023.

    Do kosztów ogólnych zalicza się w szczególności koszty:

    1) przygotowania dokumentacji technicznej operacji, w tym:

    a) kosztorysów inwestorskich,
    b) projektów budowlanych,
    c) wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów i budynków,
    d) projektu OZE (odnawialne źródła energii) i termomodernizacji,
    e) audytu energetycznego;

    2) sprawowania nadzoru inwestorskiego lub autorskiego;

    3) związane z kierowaniem robotami budowlanymi.

  6. Zakupy nowych towarów. W przypadku pojazdu nowym pojazdem jest ten, który jest fabrycznie nowy i nie był nigdy zarejestrowany;
  7. Nie są wpierane operacje/ inwestycje odtworzeniowe- produkcyjność musi wzrosnąć o min. 25% lub musi się zmienić charakter produkcji czy zastosowana technologia;
  8. VAT jest kwalifikowalny, chyba, że istnieje możliwość jego odzyskania (nawet, gdy beneficjenta nie skorzysta z takiej możliwości). W przypadku rolnika VAT jest kosztem niekwalifikowalnym.
  9. Koszty OZE tylko do 50% kosztów kwalifikowalnych! Nie można „sztucznie” wydzielić tych kosztów, które przekraczają 50% do niekwalifikowalnych!!!
  10. Nie są wspierane operacje/inwestycje, które zostały fizycznie ukończone lub w pełni zrealizowane przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy, o ile wytyczne szczegółowe nie stanowią inaczej.

Do kosztów kwalifikowalnych zaliczmy także zakup:

    • materiałów i usług budowlanych,
    • sprzętu,
    • wyposażenia,
    • oprogramowania,
    • szkoleń
Koszty niekwalifikowalne

Do kosztów niekwalifikowalnych zalicza się w szczególności:

  1. koszty poniesione przed dniem, w którym został złożony wniosek o przyznanie pomocy, a w przypadku kosztów ogólnych – przed dnia 1 stycznia 2023 r.;
  2. koszty ogólne związane z operacją w części przekraczającej 10% pozostałych kosztów kwalifikowalnych;
  3. koszty remontu budynków lub budowli, jeśli nie jest on połączony z ich modernizacją;
  4. koszty zakupu nieruchomości;
  5. koszty zakładania sadów i plantacji wieloletnich oraz wymiany w nich nasadzeń;
  6. koszty leasingu zwrotnego oraz dodatkowe koszty związane z umową leasingu, takie jak marża finansującego i ubezpieczenie;
  7. podatek od wartości dodanej (VAT):
    1. w przypadku wnioskodawcy będącego rolnikiem w rozumieniu art. 3 pkt 1 rozporządzenia 2021/21115 uznaje się, że VAT jest kosztem niekwalifikowalnym,
    2. w przypadku wnioskodawcy będącego osobą fizyczną, osobą prawną (w tym również jednostką sektora finansów publicznych) lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej niebędącego rolnikiem – VAT jest kosztem niekwalifikowalnym,
  8. koszt zakupu używanych maszyn, urządzeń, wyposażenia, w tym również ich instalacji, z wyłączeniem eksponatów w ramach operacji dotyczących dziedzictwa kulturowego;
  9. koszt zakupu zwierząt, nasion i ich siewu oraz roślin jednorocznych i ich sadzenia;
  10. koszty zakupu samochodów osobowych;
  11. koszty rozbudowy infrastruktury 5G i sieci światłowodowej;
  12. koszty inwestycji w nawodnienia w gospodarstwie rolnym oraz związane z tym koszty budowy ujęć wody;
  13. koszty zakupu kotłów do spalania słomy;
  14. koszty inwestycji mających na celu dostosowanie do norm lub wymogów unijnych, z wyjątkiem inwestycji wspieranych na zasadach określonych w art. 73 ust. 5 rozporządzenia 2021/2115;
  15. wkłady niepieniężne polegające na wniesieniu nieruchomości, urządzeń, materiałów (surowców), wartości niematerialnych i prawnych, ekspertyz lub nieodpłatnej pracy własnej, w tym wykonywanej przez wolontariuszy na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub nieodpłatnej pracy społecznej członków stowarzyszenia wykonywanej na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach – ze składników majątku beneficjenta lub majątku innych podmiotów;
  16. koszty sporządzania wniosku o przyznanie pomocy oraz wniosku o płatność.
  17. koszty amortyzacji;
  18. koszty ubezpieczeń;
  19. koszty wynagrodzeń pracowników zatrudnionych na umowę o pracę na czas określony lub nieokreślony, umowę zlecenie lub umowę o dzieło, podróży służbowych pracowników;
  20. koszty prowadzenia bieżącej działalności gospodarczej lub statutowej, w szczególności zakupu mediów, najmu powierzchni, zakupu materiałów biurowych, obsługi finansowo-księgowej, doradztwa prawnego, opłat notarialnych, skarbowych i sądowych, wywozu odpadów.
Podatek VAT

Może być kwalifikowalny, gdy brak jest prawnej możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z przepisami prawa krajowego. Oznacza to, że zapłacony podatek VAT może być uznany za koszt kwalifikowalny wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do ubiegania się o zwrot podatku VAT.

Posiadanie wyżej wymienionego prawa (potencjalnej prawnej możliwości) wyklucza uznanie wydatku za kwalifikowalny, nawet jeśli faktycznie zwrot nie nastąpił, np. ze względu na niepodjęcie przez podmiot czynności zamierzających do realizacji tego prawa. Sprawdzenie statusu podatnika VAT powinno być przeprowadzone podczas weryfikacji wniosku o płatność w oparciu o udostępnioną przez Ministerstwo Finansów bazę podatników VAT.

Obowiązek dostarczenia interpretacji indywidualnej dotyczy tylko podmiotów, które będą występować w ww. bazie a do kosztów kwalifikowalnych operacji włączyły podatek VAT. ww. interpretacja wiąże się z uzyskaniem informacji, czy podmiot ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z działalnością, na którą otrzyma wsparcie.

Racjonalność

Pomoc przyznaje się na operację uzasadnioną pod względem racjonalności jej kosztów kwalifikowalnych/inwestycji zaplanowanych do zrealizowania. Operacja musi być możliwa do wykonania, uzasadniona oraz dostosowana z punktu widzenia celu, zakresu i zakładanych jej rezultatów. Ocenę racjonalności należy przeprowadzać adekwatnie do rodzaju/specyfiki interwencji, a jej zakres powinien wszystkie bądź wybrane z poniższych aspektów:

  1. uzasadnienie ekonomiczne kosztów/inwestycji, czyli ocenę, w jaki sposób zakres rzeczowy wskazany we wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność przyczyni się do osiągnięcia celu operacji lub wzrostu efektywności ekonomicznej przedsiębiorstwa (wzrost przychodów, usprawnienie procesów produkcji, ograniczenie kosztów);
  2. racjonalność technologiczną – sprawdzanie, czy wspierane inwestycje w szczegółowości:
    1. nie mają charakteru inwestycji odtworzeniowej,
    2. są uzasadnione ze względu na komplementarność technologiczną,
    3. są uzasadnione ze względu na profil produkcji,
    4. są uzasadnione ze względu na skale produkcji, wykazują możliwość zbytu produkcji w przypadku wzrostu mocy produkcyjnych,
  3. racjonalność kosztową – sprawdzenie czy planowane koszty/szacunkowe koszty planowanych inwestycji objęte zakresem rzeczowym operacji są rynkowe lub czy zostały oszacowane na podstawie cen rynkowych.

Ocena racjonalności przeprowadzania jest na etapie oceny merytorycznej wniosku o przyznanie pomocy, a także każdorazowo w przypadku zmian mających wpływ na zakres rzeczowo-finansowych operacji.

Weryfikacja racjonalności kosztów/inwestycji jest dokonywana poprzez porównanie cen zawartych we wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność z cenami określonymi m.in.:

  1. w stosowanych powszechnie aktualnych publikacjach w przedmiotowym zakresie;
  2. w aktualnych cennikach branżowych, katalogach;
  3. w cennikach, ofertach zamieszczonych na stronie internetowej potencjalnego wykonawcy;
  4. w drodze telefonicznego rozpoznania ceny kosztu zadania u producentów urządzeń/wykonawców danego typu zadań;
  5. w innych wnioskach o przyznanie pomocy lub wnioskach o płatność złożonych w podobnym czasie i o porównywalnym zakresie rzeczowym.

W przypadku gdy inwestycja jest unikatowa lub skomplikowania czy też jej ocena jest utrudniona ze względu na wysokie zaawansowanie technologiczne przedmiotu operacji lub specyfikę operacji, dokonuje się oceny w ramach eksperckiej oceny racjonalności kosztów, tj. grupy ekspertów z różnych branż (np. budowlanej, dotyczącej zakupu wyposażenia, sprzętu rolniczego), w składzie umożliwiającym ocenę wniosków o przyznanie pomocy lub wniosków o płatność.

Baza pytań i odpowiedzi z MRiRW

Na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi została opublikowana baza pytań i odpowiedzi dotycząca interwencji I.13.1 LEADER/Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) – Pytania i odpowiedzi dla interwencji I.13.1 LEADER/Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS)

Księga Wizualizacji PS WPR 2023-2027

Opracowanie zbierające wszystkie obowiązki beneficjentów wraz z graficznymi przykładami

Logotypy do pobrania

Logo Lider A4
Wersja pionowa
Logo Lider A4
Wersja pozioma
PS WPR 2023-2027
Unia Europejska